Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










dinsdag 2 december 2014

Nurmilintu shawl, weer een onderwegwerkje af


Omdat ik veel tijd buitenshuis doorbreng, ben ik altijd op zoek naar makkelijke breiwerkjes om daar te doen. Dit was er een van, de Nurmilintu, een gratis patroon van Ravelry. De naam kan ik nu eindelijk onthouden. ;)
Volgens de ontwerpster Heidi Alexander komt de naam uit een Fins slaapliedje: "Nuku, nuku, nurmilintu... " 
(vrij vertaald: "Slaap, slaap, klein vogeltje")



Het is een shawl in Baktus model, dus te maken zonder nadenken. Echt ideaal als je steeds hele kleine stukjes kunt breien en het dan weer weg moet leggen.
Het enige wat wat moeilijkheden gaf, was de schroefdraad van een naald. Gelukkig kreeg ik er een nieuwe voor. :) Maar natuurlijk gebeurt zoiets midden in het lace gedeelte. 



Als laatste brei je een rand in het lace patroon en daarna kant je af. Je ziet het knotje kleiner en kleiner worden en dan hoop je maar dat er echt zoveel meter garen op het knotje zit als je dacht. Gelukkig wel! Rechts kun je zien wat er nog over was. :)


Van dat restje kun je mooi kwastjes maken. Heb het in tweeën verdeeld en daarna om mijn hand gewikkeld. Met het uiteinde een paar keer omwikkeld zoals op de rechter foto.



 Dan bijelkaar houden en het geheel bovenaan weer omwikkelen. Ook weer vastzetten.



 Dan doorknippen aan de onderkant en een beetje bijknippen. Niet teveel, na het wassen zie je het beste hoeveel er nog af zou moeten. Stevig aan het breiwerk bevestigen. Het uiteinde van de draad hangt in de kwast. :)





 Het mooie garen is een sokkenwolletje van Wol met Verve, die nu behalve een webwinkel, ook een echte winkel heeft in Zwartsluis. Dat is wel heel erg dichtbij.. Daar kom ik vast nog wel langs. :D






Een big smile voor dit shawltje dat perfect bij mijn paarse jas past. :)


1 opmerking:

Hobbyrita zei

PRACHTIGE SJAAL!!! Hier ben ik meteen verliefd op, zowel qua kleur als patroon als wol, echt top!
Veel plezier ermee!
Grtjes, rita.

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.