Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










zaterdag 28 februari 2015

Kantbreien voor gevorderden


Vandaag heb ik zo'n leuke cursus gedaan! Kantbreien voor gevorderden door Monique Boonstra.
Hard werken hoor, poeh! Maar een heleboel geleerd. :)

Als je dit koffertje ziet, heb je geen idee dat er zoveel moois in kan zitten. Prachtige kantshawls in allerlei soorten en maten. Op de foto bovenaan kun je zien wat een verschil een garen kan maken. Allemaal zacht, al was de een nog zachter dan de ander. Ik was op slag verliefd op de Love Darg Shawl o en ik was al verliefd op de Truely Something Shawl. Zucht. Eerst maar de Esha maken waarvan ik het patroon op Ravelry gekocht heb. :)


Zie je die hartjes? Dat wordt nog een hele uitdaging, zo'n hartje zit ook in de Esha shawl. :) 
Ook heb ik nu gezien hoe mooi breiwerk kan worden met echt heel dun garen, zoals deze hieronder. 
De shawls van Monique zijn hier op Ravelry te bewonderen en hier bij Kantwerk.



Na een heleboel theorie moesten we daarna toch ook zelf aan de slag. De bedoeling was dat we wat motiefjes van de Esha shawl breiden op de Shetland manier zoals de proeflapjes hier helemaal bovenaan. Daarna leerden we om een hoek te maken met wrap & turn.


Mijn proeflapje in een goedkoop sokkenwolletje laat zien dat ik nog een boel te leren heb. Het lijkt haast niet op één van die lapjes hier bovenaan. Maar het belangrijkste? Ik heb er zin in! 



Wat ik ook gezien heb, dat ik niet verder ga met de Esha shawl zoal ik begonnen was. Op advies van Monique ga ik een hele maat dunnere naalden gebruiken. 


Mooi werk, kantbreien. Maar, heel verslavend!

8 opmerkingen:

Marianne zei

Mooi zeg! Leuk om te doen ook hè.
Succes met opnieuw breien...
marianne

Dientje zei

Heerlijk werk om te doen. Al een paar omslagdoeken gebreid uit het boek Estonian Lace, nu bezig met de Rosinatuch van Fadenstille. Ik snap de verslaving. Groet, Dientje (dientjes.blogspot.nl)

Frederika zei

Ziet er kunstig uit. Mooi hoor

nelleke markesteijn zei

Boeiend zo'n workshop. Ik heb een paar jaar geleden ook bij Monique Boonstra een workshop gedaan; kantbreien voor beginners. Net als jij was ik erg onder de indruk van wat zij allemaal liet zien en vertelde. Jammer genoeg ben ik teveel met andere dingen bezig geweest om het in praktijk te brengen. Ben heel benieuwd wat jij er van gaat maken.
Maar over die dunnere breinaalden, ik dacht dat lace juist veel met dikkere naalden werd gebreid. Is dat niet zo?
Fijn weekend, groetjes, Nelleke

MoniqueB. zei

Dank je voor je enthousiasme!! En voor de mooie foto's.

Nelleke; het kan zoals je wilt, met dikkere of dunnere naalden. Maar net wat voor effect je wilt bereiken. Wanneer je met sokkengaren breit, dan zit je al gauw op 3 of 3,5mm. Met kidsilk op 4-4,5mm maar met lace gewicht kan het varieren van 1mm-3mm.

Hobbyrita zei

Een hele uitdaging lijkt me! Ook ik zou heel graag zo'n prachtige kantsjaal maken, maar het lijkt me aartsmoeilijk en een hele uitdaging maar zo prachtig als het eenmaal klaar is. Kzal misschien best ook eens een workshop of zo volgen vooraleer te starten. Succes met je sjaal!
Grtjes, rita.

Guusje, zei

Prachtig kantbreien wat leuk dat je er een workshop in hebt gedaan.

qm zei

zo prachtig dat kant \breien...zwijmel...

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.