Hallo, welkom op mijn weblog! Hier laat ik zien waar ik mee bezig ben. Laat het je inspireren!










dinsdag 13 oktober 2015

De perfecte vakantietas zelf maken deel 2


Deel 2
Wat zijn de maten voor de ideale tas? Heel erg belangrijk natuurlijk,want passen je spullen er niet in, kan het nooit een ideale tas zijn. 

Wil je weten hoe groot je je tas wilt gaan maken, dan moet je dus weten wat je erin wilt kunnen dragen, zoals ik in deel 1 heb uitgelegd. Een ipad of ereader, een A4 blok, een multomap?  Pak het grootste ding en leg dat op een stuk patroonpapier. Teken er een lijn omheen. Dit is de basismaat van je tas.

Natuurlijk moet er nu nog wat ruimte omheen. Tenslotte wil je je spullen er straks niet in moeten timmeren. ;) Teken aan drie zijden een rand van 2 cm. Dit is echt het minimum. Daarvan gaat er minstens 1 cm voor de naden vanaf. Het mag dus ook ruimer. Ik heb er aan de zijkanten 4 cm bij gedaan. Net als aan de bovenkant. Aan de kant van de bodem heb je alleen een naadbreedte nodig om de bodem eraan te kunnen naaien.


Het begin van mijn vakantietas 2015, alle onderdelen op papier en het patroon.








Nu is de diepte van de bodem en dus de breedte van de zijkanten aan de beurt. Leg de spullen die je ook in je tas wilt hebben, op de getekende omtrek van je toekomstige tas. Bedenk dat je voor sommige dingen aparte vakken wilt hebben èn dat je ook dingen zo wilt kunnen pakken. Maar in principe kun je natuurlijk ook een tas zonder zakken maken. Zelf gebruik ik het liefst een inzettas, maar daar heb ik het later nog wel een keertje over. 

In ieder geval weet je zo je minimale tasdiepte. 
Het is net een uitgevouwen doos, de tas die ik wilde gaan maken. Dus teken ik het ook zo op papier. Maar om het uit de stof te knippen probeer ik alle delen zoveel mogelijk aan elkaar te leggen. Soms is het wel wat puzzelen, maar ik hou ervan om zo min mogelijk stof te gebruiken.

Mijn ideale tas had een flap en dus kon die ook meteen eraan getekend worden. Hoe groot? Net zo groot als het achterpand plus de diepte van de tas, zodat het over het voorpand valt. Zelf heb ik de hoogte van de flap korter gemaakt, maar daar heb ik achteraf spijt van. Ik was vergeten dat hij ook over de diepte van de tas heen moest. ;) Een flap hoort in ieder geval ruim over de zakken in het voorpand te vallen, als je die tenminste hebt.

In feite is dit al het patroon van je tas. Het enige dat nog ontbreekt, zijn de zakken aan de binnen- en aan de buitenkant. Bedenk nu waarvoor je zakken wilt hebben en wat voor soort zakken het moeten worden.

Begin met de buitenkant van de tas volgens het patroon te knippen. Dan naai je de zakken in het voor- en achterpand van de tas. Zorg ervoor dat alles mooi recht en in het midden komt. 


 Het geheel heb ik doorgequilt maar zonder voering. Dat kon natuurlijk niet omdat ik in de voering nog ritszakken wilde maken. Maar quilten hoeft natuurlijk niet.
Het ritsje in de flap, waar ik pasjes en treinkaartjes e.d. makkelijk in en uit kan halen als de tas dicht blijft, bleek inderdaad heel erg handig. Die houden we erin. :)


De vakken op het voorpand van de tas waren super onhandig. Ik bleek ze totaal niet te gebruiken. 
Ondertussen heb ik deze vakken voorzien van elastiek in de bovenrand dat was al een stuk praktischer. Al gebruik ik ze nog steeds nauwelijks. Mijn volgende tas krijgt daar geen zakken meer. ;)
Je ziet dat ik het hele voorpand daarna op maat geknipt heb en gezigzagd.
De hoeken heb ik rond gemaakt met als mal een grote rol plakband die ik op tafel had staan. Zo zijn alle hoeken mooi gelijk.
Het stuk tussen de zakken is bedoeld voor de sluiting. Daarvoor heb ik dit keer de kliksluiting gebruikt van een gratis tas. Lostornen en hier gewoon weer op genaaid.

Poeh wat een tekst alweer! Ik hou ermee op. Morgen het laatste deel, beloofd!

2 opmerkingen:

Guusje, zei

Hij is zeker geweldig mooi en lijkt me ook mega handig.

blauwruitje zei

Wat een leuke blogjes. Het was of ik naast je zat mee te kijken toen je aan dit project begon. Groetjes Sandra

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.